Jak założyć Jednostkę Terenową Stowarzyszenia
Zebranie:
- Zorganizować Zebranie Założycielskie (jeżeli będziemy rejestrować w KRS min. 15 osób.)
- Wybrać przewodniczącego (może prowadzić jednoosobowo)
- Powołać protokolanta
- Przyjąć porządek i regulamin obrad
Wybrać Komisje:
- Komisja Wyborcza (np. 2 osoby w komisjach)
- Komisja Skrutacyjna (nie mogą kandydować do władz)
- Komisja wnioskowa (przygotuje uchwały i wnioski z zebrania)
- Komisja wyborcza przyjmie zgłoszone kandydatury do Zarządu i Komisji Rewizyjnej
- Głosowanie w wyborach musi być tajne (na kartkach – zachować)
- Prezesa wybieramy imiennie, sekretarz, skarbnik w/g ukonstytuowania
- Do Zarządu i Komisji Rewizyjnej wybieramy ilość osób w/g statutu (są rozpiętości od – do)
- Głosy zlicza i podaje przewodniczącemu do ogłoszenia Komisja Skrutacyjna
Komisja Wnioskowa przedstawia projekty uchwał do zatwierdzenia:
- Uchwała o powołaniu Jednostki Terenowej.
- Uchwała o przyjęciu statutu (może być statut stowarzyszenia lub własny z zachowaniem celu i sposobów realizacji, a reszta w/g uznania członków.
- Wnioski do przyjęcia, które zgłoszą członkowie jako wytyczne do pracy dla Zarządu.
Do Zarządu Stowarzyszenia przesyłamy zgodnie ze statutem § 28 pkt 6:
- listę członków-założycieli Jednostki Terenowej z podaniem ich danych osobowych;
- protokół z zebrania założycielskiego z uchwałą o powstaniu Jednostki Terenowej;
- projekt statutu Jednostki Terenowej przyjęty uchwałą członków-założycieli;
Aby Zarząd Stowarzyszenia podjął uchwałę o powołaniu Jednostki Terenowej musi ponadto znać:
- datę powstania Jednostki Terenowej;
- nazwę Jednostki Terenowej (do nazwy stowarzyszenia dodajemy nazwę miejscowości)
- terytorialny zakres działania Jednostki Terenowej (np. Parafia lub miejscowość)
- adres siedziby Jednostki Terenowej
- dane osobowe członków Zarządu Jednostki Terenowej
Rejestracja
Zarząd jest zobowiązany do zarejestrowania Jednostki w Krajowym Rejestrze Sądowym. Do rejestracji wykorzystuje druki KRS (można pobrać z internetu)
- KRS W20 – rejestrujemy Jednostkę
- KRS WK – organy (podajemy członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej)
- Dołączamy protokół z Zebrania
- Uchwały o powołaniu i przyjęciu statutu
- Listę obecności członków założycieli z danymi osobowymi adres, data urodzenia)
- 3 egzemplarze statutu przyjętego przez Zebranie
- Jednostka nie wnosi opłat przy pierwszej rejestracji.
Po uzyskaniu rejestracji składamy wniosek:
- do Urzędu Skarbowego o przyznaniu numeru NIP,
- do wojewódzkiej placówki GUS o nadanie nr Regon (aby złożyć wniosek musimy mieć siedzibę, jeżeli na terenie parafii, należy zawrzeć „Umowę użyczenia” podpisaną przez gospodarza – Proboszcza i prezesa Jednostki
- w Banku zakładamy konto – bardzo potrzebne do prowadzenia operacji finansowych, przyjmowania wpłat ofiarodawców, dotacji od władz państwowych czy samorządowych, jak również 1% od podatku od osób fizycznych pośrednio przez Zarząd Stowarzyszenia, a po uzyskaniu statusu organizacji pożytku publicznego wpłat bezpośrednio na konto Jednostki.