Ośrodki terenowe

Jak założyć Jednostkę Terenową Stowarzyszenia

Zebranie:

  • Zorganizować Zebranie Założycielskie (jeżeli będziemy rejestrować w KRS min. 15 osób.)
  • Wybrać przewodniczącego (może prowadzić jednoosobowo)
  • Powołać protokolanta
  • Przyjąć porządek i regulamin obrad

Wybrać Komisje:

  • Komisja Wyborcza (np. 2 osoby w komisjach)
  • Komisja Skrutacyjna (nie mogą kandydować do władz)
  • Komisja wnioskowa (przygotuje uchwały i wnioski z zebrania)
  • Komisja wyborcza przyjmie zgłoszone kandydatury do Zarządu i Komisji Rewizyjnej
  • Głosowanie w wyborach musi być tajne (na kartkach – zachować)
  • Prezesa wybieramy imiennie, sekretarz, skarbnik w/g ukonstytuowania
  • Do Zarządu i Komisji Rewizyjnej wybieramy ilość osób w/g statutu (są rozpiętości od – do)
  • Głosy zlicza i podaje przewodniczącemu do ogłoszenia Komisja Skrutacyjna

Komisja Wnioskowa przedstawia projekty uchwał do zatwierdzenia:

  • Uchwała o powołaniu Jednostki Terenowej.
  • Uchwała o przyjęciu statutu (może być statut stowarzyszenia lub własny z zachowaniem celu i sposobów realizacji, a reszta w/g uznania członków.
  • Wnioski do przyjęcia, które zgłoszą członkowie jako wytyczne do pracy dla Zarządu.

Do Zarządu Stowarzyszenia przesyłamy zgodnie ze statutem § 28 pkt 6:

  • listę członków-założycieli Jednostki Terenowej z podaniem ich danych osobowych;
  • protokół z zebrania założycielskiego z uchwałą o powstaniu Jednostki Terenowej;
  • projekt statutu Jednostki Terenowej przyjęty uchwałą członków-założycieli;

Aby Zarząd Stowarzyszenia podjął uchwałę o powołaniu Jednostki Terenowej musi ponadto znać:

  • datę powstania Jednostki Terenowej;
  • nazwę Jednostki Terenowej (do nazwy stowarzyszenia dodajemy nazwę miejscowości)
  • terytorialny zakres działania Jednostki Terenowej (np. Parafia lub miejscowość)
  • adres siedziby Jednostki Terenowej
  • dane osobowe członków Zarządu Jednostki Terenowej

Rejestracja

Zarząd jest zobowiązany do zarejestrowania Jednostki w Krajowym Rejestrze Sądowym. Do rejestracji wykorzystuje druki KRS (można pobrać z internetu)

  • KRS W20 – rejestrujemy Jednostkę
  • KRS WK – organy (podajemy członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej)
  • Dołączamy protokół z Zebrania
  • Uchwały o powołaniu i przyjęciu statutu
  • Listę obecności członków założycieli z danymi osobowymi adres, data urodzenia)
  • 3 egzemplarze statutu przyjętego przez Zebranie
  • Jednostka nie wnosi opłat przy pierwszej rejestracji.

Po uzyskaniu rejestracji składamy wniosek:

  • do Urzędu Skarbowego o przyznaniu numeru NIP,
  • do wojewódzkiej placówki GUS o nadanie nr Regon (aby złożyć wniosek musimy mieć siedzibę, jeżeli na terenie parafii, należy zawrzeć „Umowę użyczenia” podpisaną przez gospodarza – Proboszcza i prezesa Jednostki
  • w Banku zakładamy konto – bardzo potrzebne do prowadzenia operacji finansowych, przyjmowania wpłat ofiarodawców, dotacji od władz państwowych czy samorządowych, jak również 1% od podatku od osób fizycznych pośrednio przez Zarząd Stowarzyszenia, a po uzyskaniu statusu organizacji pożytku publicznego wpłat bezpośrednio na konto Jednostki.
Korzystając z tej witryny, zgadzasz się zaakceptować naszą Politykę Prywatności i Politykę Cookies